Explikation

2004-07-13

Prins Charles utskälld av cancerforskare

Efter att Prins Charles, kronprins i Storbritannien, förespråkat kaffelavemang och morotsjuice mot cancer så säger cancerexperten Michael Baum ifrån:

"De senaste åren har jag behandlat tusentals patienter med cancer. Min auktoritet bygger på den kunskap jag fått av 40 års lärande och 25 års aktivt deltagande inom cancerforskningen. Din makt och auktoritet vilar på en slump, att just du fötts till prins. Jag missunnar dig inte den makten, men jag ber dig att vara mycket försiktig när du uppmanar patienter med livshotande sjukdomar att testa behandlingar som inte är bevisat effektiva." DN

Michael Baums artikel i BMJ (Genom Det perfekta tomrummet)
Här är folks kommentarer till artikeln, både för och emot.


[Uppdatering]
Prins Charles har fler åsikter(BBC) om vetenskap, han har återigen varnat för farorna med nanoteknik. Det dröjde inte länge(BBC) innan en forskare,Lord Winston, tycker att prinsen inte skall uttala sig om sånt han inte kan. Han säger:

"Yet again, it is another example of where he has raised science scares and yet hasn't justified raising them."